Biogram

Opis

Spektakl transfiguruje wybrane sytuacje z życia Mojżesza przedstawione w biblijnej Księdze Wyjścia. Podobnie jak Mojżesz Michała Anioła z tekstu Freuda, prorok monoteizmu to człowiek, który musi zareagować na trudności, które Bóg – pozbawiony imienia i wizerunku – piętrzy przed nim od samego początku, od chwili, gdy porzuca go jako noworodka w wodach Nilu. Postać Mojżesza jest rozproszona w wielu scenach, na przekór narracji biograficznej, odwołując się do koncepcji, uczuć i przeczuć objawienia, które jest żywe także i dziś, w naszych czasach. Widz może z bliska przyjrzeć się Mojżeszowi, obecnemu w każdym elemencie spektaklu, w scenkach i fragmentach, w psychicznych wibracjach, które pojawiają się jak zmarszczki na czasoprzestrzeni życia. Widzimy go zarówno w typowej, znanej inkarnacji, jak i w mniej oczywisty sposób, jako banitę.

Tytuł odwołuje się do słynnej pieśni religijnej, wykonywanej w Ameryce przez niewolników, którzy identyfikują się z ludem wybranym, zapowiadającej powrót do Afryki. Izraelici powracający z wygnania z Babilonu i – dzięki Mojżeszowi – z niewoli egipskiej, byli dla nich symbolem przyszłego wyzwolenia. Dziś śpiew niewolników można odczytać jako diagnozę naszej kondycji – niematerialnego niewolnictwa, wygnania z bytu.

Spektakl opowiada o wszystkim, co znajduje się „pomiędzy”.

  • Socìetas Raffaello Sanzio
  • Reżyseria, scenografia, kostiumy i światła — Romeo Castellucci
  • Tekst — Claudia i Romeo Castellucci
  • Występują — Rascia Darwish, Gloria Dorliguzzo, Luca Nava, Stefano Questorio, Sergio Scarlatella i trzech statystów
  • Muzyka — Scott Gibbons
  • Współpraca scenograficzna —  Massimiliano Scuto
  • Rzeźby na scenie, protezy i maszyny —  Giovanna Amoroso, Istvan Zimmermann
  • Wykonanie kostiumów —  Laura Dondoli
  • Producent —  Benedetta Briglia, Cosetta Nicolini
  • Premiera — 4 listopada 2014
  • Widzowie są wręcz bombardowani przez następujące po sobie fale surowych obrazów, metafory, które domagają się odszyfrowania, koncepcje, które wołają o zrozumienie, oraz ogromne emocje. […] Spektakl – dosłownie – oszałamia.

    Barry Lenny | broadwayworld.com

  • Jednakowo brutalny i delikatny, drastyczny i piękny. Zstąp, Mojżeszu wywołuje podziw i pozostawia po sobie wrażenie nieskończonych możliwości.

    Suzie Keen | „Indaily”

  • Widz musi zaakceptować to, że poczuje się poruszony. Obrazy, które pokazuję, nie należą do mnie, nie zmyślam żadnego z nich, otaczam się nimi i je gromadzę. To tylko ich połączenie można „uznać za skandalizujące”, ponieważ dotyka tego, co każdy z nas bezwiednie odczuwa. Teatr to zwierciadło, ale zwierciadło ciemne.

    Z Romeem Castelluccim rozmawiał Guy Duplat | „La Libre”

Informacje

Data i godzina

sob.
22 Październik
20:00
ndz.
23 Październik
20:00

Miejsce

Czas trwania

80 min

Język

włoski

Napisy

polskie i angielskie

Informacje dodatkowe

Spektakl dozwolony dla widzów od lat 18.

Organizatorzy zapewniają dojazd bezpłatnym autobusem spod Opery Wrocławskiej o godz. 19:00.