Biogram

Robert Wilson, fot. Ling Jing Yuan

Robert Wilson

Reżyser | Aktor

Opis

Ostatnia taśma Krappa Samuela Becketta to monodram-dialog. Aktor na scenie prowadzi rozmowę z własnym głosem, nagranym wiele lat wcześniej. Stary człowiek, siedzący samotnie w swojej „norze” w dniu własnych urodzin, przygotowuje się do nagrania kroniki opisującej miniony rok swojego życia, tak jak robił to w każde urodziny od czasów młodości. Przygotowując się do nagrania, słucha taśmy sprzed około trzydziestu lat, zarejestrowanej pod koniec roku, który mógł być ostatnim naprawdę szczęśliwym rokiem w jego życiu. Zgorzkniały, śmieszny i cyniczny stary człowiek z trudem rozpoznaje siebie w głosie z młodości, w którym pobrzmiewają zuchwałość, romantyzm i pewność siebie.

Robert Wilson jest nie tylko reżyserem i scenografem, lecz także – po raz pierwszy od spektaklu Hamlet: Monolog (zagranego po raz ostatni w 2000 roku) – aktorem. Dzieło daje twórcy możliwość zaprezentowania talentu aktorskiego, będąc, co typowe u Wilsona, bardzo precyzyjnym, rygorystycznie realizowanym połączeniem ruchu, światła i dźwięku, a równocześnie strukturą dającą wiele swobody pozwalającej na spontaniczność reakcji. Wszystko to sprawia, że oglądanie gry Wilsona na żywo to ekscytujące przeżycie.

Wilsona często porównuje się do Becketta – obaj są mistrzami surowej prostoty, której osiągnięcie jest jednym z najtrudniejszych zadań, jakie może postawić przed sobą artysta. Nic w spektaklu nie jest zbędne – żadne słowo ani ruch. Podczas trwającego zaledwie godzinę przedstawienia Beckett i Wilson za pomocą kilku pociągnięć pędzla malują wizję świata, osobistą i lokalną, a zarazem uniwersalną.
Sue Jane Stoker

  • Change Performing Arts
  • Reżyseria, występuje ― Robert Wilson
  • Tekst na podstawie ― Ostatniej taśmy Krappa Samuela Becketta
  • Kostiumy i współpraca scenograficzna ― Yashi
  • Światła ― A.J. Weissbard
  • Dźwięk ― Peter Cerone, Jesse Ash
  • Współpraca reżyserska ― Sue Jane Stoker
  • Asystent reżysera ― Charles Chemin
  • Reżyser techniczny ― Reinhard Bichsel
  • Realizacja świateł ― Aliberto Sagretti
  • Inżynier dźwięku ― Guillaume Dulac
  • Kierownik sceny na trasie ― Thaiz Bozano
  • Główny maszynista sceny ― Violaine Crespin
  • Charakteryzacja ― Manu Halligan
  • Osobisty asystent Roberta Wilsona ― Owen Laub
  • Kierownik trasy ― Laura Artoni
  • Produkcja ― CRT Milano
  • Premiera ― 28 czerwca 2009

Projekt zrealizowany przez Change Performing Arts na zlecenie Spoleto52 Festival dei 2 Mondi i Grand Théâtre de Luxembourg.

  • Ten spektakl to swoisty hołd złożony kinu niememu, z główną postacią o wykrzywionej twarzy i tłustym tyłku jak u Chaplina.

    René Solis | „Libération”

  • W oszczędnej scenerii pozbawionej światła wszystko opiera się na ściśle określonych zasadach, skrajnej precyzji i pracy głosem, tym z nagrania oraz tym, którym mówi do nas podstarzały Krapp. Bez sentymentów, ale z dystansem do siebie […].

    Annie Chénieux | le JDD.fr

  • Zaskakujący spektakl, znakomita interpretacja. Wstrząśnięci głębią spojrzenia i gry aktorskiej, wychodzimy po godzinie i dziesięciu minutach z poczuciem, że prawda zapisana w słowie i myślach jeszcze nigdy nie była tak blisko.

    Armelle Héliot | „Le Figaro”

Informacje

Data i godzina

sob.
5 Listopad
19:00
ndz.
6 Listopad
18:00

Miejsce

Czas trwania

70 minut

Język

angielski

Napisy

polskie