Opis

Max Black, czyli 62 sposoby wsparcia głowy ręką to naładowane wybuchową energią dzieło, łączące w sobie elementy muzyczne i teatralne, które działa na zasadzie reakcji łańcuchowej: myśl zmienia się w słowa, a następnie w działania, dźwięki, ogień i dym. Na skutek wymyślnych eksperymentów i działań niespokojnego ducha-aktora powstaje fantastyczny pejzaż dźwiękowy. Scena staje się laboratorium, w którym przeprowadzane są badania łamiące wszelkie naukowe standardy, i które równocześnie stanowi scenę dla dzieła muzyczno-teatralnego wykraczającego poza klasyczne schematy gatunku i niepoddającego się klasyfikacji. Max Black nie jest biografią ani portretem wybitnego filozofa i logika Maxa Blacka, urodzonego w 1909 roku w Baku, ale czerpie inspirację z jego słynnego eseju On Vagueness (O nieostrości), ponieważ sednem sztuki jest niejednoznaczność (określana przez logików nieostrością). Heiner Goebbels odrzuca tradycyjne formy dramatyczne, aby odkryć świat, w którym maszyny, ogień i elektryczność, hałasy i melodie tworzą własne historie, stając się instrumentami kreującymi polifoniczną opowieść.

  • Elektroteatr im. Konstantina Stanisławskiego
  • Muzyka i reżyseria Heiner Goebbels
  • Tekst na podstawie zapisków Maxa Blacka, Georga Christopha Lichtenberga, Paula Valéry’ego, Ludwiga Wittgensteina
  • Występuje Aleksander Pantielejew
  • Dźwięk Willi Bopp, Aleksander Michlin
  • Kostiumy Jasmin Andreae, Anastasija Niefiedowa
  • Światło i scenografia Klaus Gruenberg
  • Sampling na żywo Władimir Gorlinski
  • Premiera 7 października 2015
  • Spektakl otwiera pole dla dynamicznej, opierającej się bezczynności wymiany myśli. Bardzo konkretna, a jednocześnie abstrakcyjna przestrzeń, prowokuje widza do ciągłej weryfikacji tego, co widzi. Teksty Maxa Blacka, Wittgensteina, Lichtenberga, Paula Valéry’ego istnieją w równoprawnej, partnerskiej relacji z dźwiękiem, światłem i efektami pirotechnicznymi.

    Zara Abdulajewa

  • Max Black jest spektaklem otwartym na wszystkie interpretacje. Można go oglądać, skupiając się tylko na muzyce i sztukach wizualnych, albo analizować z perspektywy filozoficznej użyte w nim teksty. Ale i tak będzie to tylko jedna z tysiąca możliwości interpretacyjnych, jakie oferuje nam ten spektakl.

    „Kommiersant”

  1. 1
  2. 2

Informacje

Data i godzina

ndz
23 października
20:00
pon
24 października
20:00

Miejsce

Czas trwania

95 min

Język

rosyjski

Napisy

polskie i angielskie

Informacje dodatkowe

Spektakl niezalecany osobom wrażliwym na zapach siarki.