Opis

Petr Nosálek, ceniony czeski reżyser i aktor, współpracujący z wieloma polskimi teatrami, planował wystawienie Królowej śniegu w Jeleniej Górze. Wszystko było dograne, aktorzy gotowi do prób, scenograf i kompozytor czekali z propozycjami, tylko Nosálek nie dotarł. O tym też jest ta sztuka. Aktorzy czekają w niej na niego. Wybiegają na dworzec, na pociąg, który przyjeżdża z Ostrawy. Tam spotykają Gerdę. I od tego momentu los dziewczynki związany jest z ich historią, powstawaniem spektaklu oraz reżyserem. Bo Nosálek ostatecznie (odwrotnie niż w życiu) zjawia się w teatrze.
Alina Gierak

  • Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze
  • Reżyseria ― Bogdan Nauka
  • Tekst ― na podstawie Królowej śniegu Jana Christiana Andersena
  • Występują ― Radosław Biniek, Dorota Fluder, Diana Jonkisz, Wiktoria Kisiołek (gościnnie), Helena Korczycka (gościnnie), Dorota Korczycka-Bąblińska, Rafał Ksiądzyna, Sylwester Kuper, Lidia Lisowicz, Jacek Maksimowicz, Katarzyna Morawska, Sławomir Mozolewski
  • Scenografia ― Pavel Hubička
  • Muzyka ― Pavel Helebrant
  • Ruch sceniczny ― Anna Krych
  • Projekcje multimedialne ― Zofia Nauka
  • Realizacja filmu ― Tomasz Głodek
  • Premiera ― 21 lutego 2015
Czytaj więcej

Petr Nosálek (ur. 1947, zm. 2013, Czechy) debiutował w 1969 roku na scenie Teatru Loutek w Ostrawie. Przez wiele lat był aktorem, potem reżyserem tego teatru, a w latach 1999–2003 dyrektorem artystycznym. Na początku lat dziewięćdziesiątych rozpoczął współpracę z polskimi scenami lalkowymi: Opolskim Teatrem Lalki i Aktora, teatrami w Bielsku-Białej, Olsztynie, Szczecinie czy Radomiu. Reżyserował również na Słowacji, w Niemczech i we Francji. W Jeleniogórskim Teatrze Animacji zrealizował cztery spektakle: Czarodziejski młyn Aliny i Jerzego Afanasjewów (2003), Dekameron Giovanniego Boccaccia (2005), Gargantua i Pantagruel Franciszka Rabelais’go (2007) i De Regeneratione. Powtórne narodziny (2009).

  • Andersen chciał być „poważnym” autorem dla dorosłych. Nie został nim, za to cały świat zna go jako wspaniałego twórcę baśni dla dzieci – i chwała Bogu! […] Wyobraźnia pisarza i stworzone przez niego fantastyczne światy, pełne barwnych opisów, kolorów i dźwięków, rzeczywiście są doskonałym materiałem dla filmowców, a nowoczesne techniki realizacyjne tylko uwiarygodniają Andersenowskie opowieści. A jeśli w tych cudownych obrazach nie zginie przesłanie, które autor zawarł w swoich baśniach – to tylko lepiej! Królowa śniegu […] ponadczasowa opowieść o przyjaźni dwojga dzieci, która zostaje wystawiona na próbę przez złą królową, wydaje się istną kopalnią możliwości inscenizacyjnych.

    Urszula Liksztet | „Nowiny Jeleniogórskie”

  • Zaprzyjaźniony z Jelenią Górą, a szczególnie Teatrem Zdrojowym, Petr Nosálek […] nie schodzi z afisza ZTA od lat i miał już grubo ponad sto przedstawień. […] Kolejną sztuką reżyserowaną przez Petra miała być Królowa śniegu. Petr zmarł w trakcie opracowywania wstępnej koncepcji. Bogdan Nauka […] postanowił wystawić właśnie tę sztukę, w oparciu o motywy wzięte z Andersena, ale „wpisać” również postać Petra Nosálka w tę prezentację. Petr występuje tu w roli „opiekuńczego ducha” dla Gerdy, która samodzielnie – jak w prawdziwej bajce Andersena – szuka Kaja, jednak korzystając z mądrych rad i refleksji przewodnika – Petra. Inscenizacja więc nie jest wierną kopią Królowej śniegu, ale przez to zyskuje na mnogości znaczeń.

    Cezary Wiklik | jeleniagora.pl

Zobacz więcej

Informacje

Data i godzina

sob.
15 Październik
15:00

Miejsce

Czas trwania

70 min

Język

polski

Informacje dodatkowe

Spektakl dla dzieci i dorosłych.