Ana Madureira

Ana Madureira, fot. Magdalena Mądra

fot. Magdalena Mądra

Ana Madureira (ur. 1980, Portugalia) po ukończeniu studiów prawniczych, w trakcie których była członkinią studenckiego teatru CITAC, dołączyła do zespołu teatralnego Circolando w Porto, z którym pracowała przez ponad pięć lat. Samodzielnie zbudowała swój warsztat muzyczny, plastyczny i pisarski. Podczas dwuletniego pobytu w Holandii śpiewała i komponowała w kolektywie muzycznym Gudubik. Brała udział w trzech sesjach rezydencyjnych projektu „Pieśń nad pieśniami”, kierowanego przez Serhija Kowałewycza i Natalkę Połowynkę, który odmienił jej rozumienie śpiewu i pracy performera. Następnie spędziła dwa lata w Lizbonie, gdzie dołączyła do c.e.m – centro em movimento, ośrodka badań nad ciałem i ruchem. Współpracowała z Sofią Neuparth oraz wieloma innymi artystami i badaczami. Była inicjatorką licznych projektów lokalnych, m.in. „Noveloteca” w Lizbonie, na zaproszenie Madaleny Victorino, oraz „Guia-me” w Porto. Dołączyła do zespołu Clown Laboratori Porto, gdzie rozwijała swoje zainteresowania w obrębie klaunady oraz teatru improwizacji. Wraz z Pedrem Fabião oraz Jaime Mears współtworzyła monodram CabraCega, z którym w latach 2012–2014 występowała w Portugalii, we Francji, w Brazylii oraz na Wyspach Zielonego Przylądka. W 2013 roku wraz z Vahanem Kerovpyanem stworzyła duet performerski Lav Lur. W 2016 roku we współpracy z teatrem Comédias do Minho stworzyła monodram dla dzieci zatytułowany Dama Pé de Mim. Prowadzi regularnie warsztaty dla aktorów oraz dla osób niezwiązanych z tą profesją, których celem jest wyzwolenie twórczej spontaniczności, absurdu oraz przyjemności z bycia na scenie.