Biogram

Opis

Mały Książę wędruje po planetach, które są zamieszkiwane przez samotnych ludzi, z ich zaletami i przywarami, ale przede wszystkim z niemożliwością współpracy oraz kontaktu z innymi… Są tu Król, Próżny, Bankier, Pijak, wreszcie róża i żmija – miłość i śmierć, a na koniec Lis, który potwierdza, że najważniejsze jest to, co niewidoczne dla oka. Główny bohater poszukuje siebie w gąszczu masek dorosłego człowieka, przemierza świat, którego nie zna i nie rozumie.

Sceniczna wersja Małego Księcia nie odbiega od literackiego pierwowzoru Antoine’a de Saint-Exupéry’ego. W warstwie fabularnej pozostaje opowieścią o dziecku, które ma w sobie każdy człowiek poznający nieznany świat ludzi dorosłych. To także mądra, metaforyczna historia o dorastaniu do człowieczeństwa. Bardzo atrakcyjny i oryginalny spektakl wyreżyserowany przez Renatę Jasińską przykuwa uwagę widza teatralną realizacją. Piękne lalki animowane przez aktorów z niepełnosprawnością, a także przestrzenna animacja komputerowa obrazów wzbogacają widowisko, operując sugestywnie kolorem i formą.

  • Integracyjny Teatr Arka
  • Reżyseria ― Renata Jasińska
  • Tekst ― na podstawie Małego Księcia Antoine’a de Saint-Exupéry’ego
  • Scenariusz ― Alicja Idasiak, Renata Jasińska, Jan Kot, Anna Rzempołuch, Marek Trociński
  • Występują ― Alicja Idasiak, Renata Jasińska, Jan Kot, Andrzej Kusiak, Alexandre Marquezy, Anna Rzempołuch, Marek Trociński, Radosław Wojtas
  • Scenografia ― Andrzej Gemborys, Renata Jasińska
  • Maski ― Elżbieta Walczak
  • Reżyseria świateł ― Bartłomiej Pakos
  • Asystent reżysera ― Alicja Idasiak
  • Premiera ― 28 maja 2016
Czytaj więcej

Renata Jasińska jest aktorką i reżyserką teatralną, dyrektor artystyczną Teatru Arka we Wrocławiu. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Pracowała we Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze im. Cypriana K. Norwida w Jeleniej Górze oraz Wrocławskim Teatrze Współczesnym. W latach 1983–1989 współpracowała z Komitetem Kultury Niezależnej we Wrocławiu oraz z wrocławskim, niezależnym Nie Samym Teatrem. W latach 1983–1988 aktorka, scenarzystka i reżyserka współzałożonego przez nią Niezależnego Teatru Scena Czterdzieści i Cztery. Z Andrzejem Nowakiem, który obecnie jest Przewodniczącym Rady Fundacji Artystów Niepełnosprawnych i Pełnosprawnych „Jesteś My”, założyła w 1992 roku Teatr Arka. Fundacja pomaga teatrowi i stale się nim opiekuje. Od roku 2003 Teatr Arka (w którym pracują aktorzy niepełnosprawni) prowadzony jest przez Renatę Jasińską i Aleksandra Marquezy. Od 2011 roku Renata Jasińska jest członkinią Rady Kultury Dolnego Śląska. Laureatka wielu prestiżowych wyróżnień m.in.: nagrody Ministra Kultury za osiągnięcia w dziedzinie teatru (2004), Złotej Odznaki Honorowej – Zasłużony dla Województwa Dolnośląskiego (2013).

  • „Dorośli są bardzo dziwni!” – stwierdzenie to, powtarzane przez Małego Księcia, staje się swoistym refrenem całego przedstawienia. W rzeczy samej dorośli są bardzo dziwni! Dziwne rzeczy wyrabiają z tym swoim dorosłym życiem. Przy tym często uważają się za ekspertów w tej dziedzinie. Moim zdaniem główna tajemnica dorosłych, którą często starannie ukrywają nawet przed sobą, polega na tym, że wciąż pozostają dziećmi. Ale cyt! Cały nasz system na tym maleńkim kłamstwie się trzyma.

    Henryk Mazurkiewicz | teatralny.pl

  • Aktorzy po części grają trochę samych siebie. Dlaczego ludzie nie chcą z nimi grać? Bo są dziwni, inni, bo niepełnosprawni. Nagle w sztuce okazuje się, że to są zwykli, normalni ludzie. […] Arka chce pokazać wartości, którym hołduje, a o których nasza cywilizacja coraz bardziej zapomina. Miłość, odpowiedzialność za drugiego człowieka, wrażliwość na jego los i głęboka duchowość. Powrotu do takich wartości potrzebujemy.

    Maciej Rajfur | „Gość Niedzielny”

  • Czuć w Arce prawdziwą pasję, nie ma tu miejsca na komercję.

    Agata Matkowska | „Dziennik Teatralny”

Zobacz więcej

Informacje

Data i godzina

sob.
15 Październik
19:00

Miejsce

Czas trwania

60 min

Język

polski