Biogram

Pippo Delbono, fot. Tiziano Ghidorsi

Pippo Delbono

Reżyser

Opis

Ewangelia bierze swój początek z sugestii odczytanych w muzyce Enza Avitabilego, sugestii poetyckich, a także ze wspomnień chorwackich aktorów i tancerzy, którzy bazując na swoim doświadczeniu i profesjonalizmie, przedstawią na scenie siebie, swoje historie i życie, często głęboko naznaczone traumatycznymi wydarzeniami okrutnej wojny, która zmieniła historię, miejsca i granice ich kraju. Granice, które podczas powstawania Ewangelii zostały opanowane przez masy ludzi uciekających przed straszliwymi wojnami w poszukiwaniu schronienia na starym kontynencie.

  • Compagnia Pippo Delbono
  • Koncepcja, reżyseria, projekcje filmowe ― Pippo Delbono
  • Występują ― Gianluca Ballarè, Bobò, Margherita Clemente, Pippo Delbono, Ilaria Distante, Simone Goggiano, Mario Intruglio, Nelson Lariccia, Gianni Parenti, Alma Prica, Pepe Robledo, Grazia Spinella, Nina Violić, Safi Zakria, Mirta Zečević; w projekcjach występują uchodźcy z ośrodka PIAM w Asti (Włochy), aktorzy Compagnia Pippo Delbono i Chorwackiego Teatru Narodowego w Zagrzebiu
  • Muzyka na orkiestrę i chór wielogłosowy ― Enzo Avitabile
  • Dyrygent ― Gabriele Di Iorio
  • Scenografia ― Claude Santerre
  • Kostiumy ― Antonella Cannarozzi
  • Reżyseria światła i kierownik techniczny ― Fabio Sajiz
  • Światło i wideo ― Orlando Bolognesi
  • Dźwięk ― Matteo Ciardi
  • Menadżerka tournée ― Raffaella Ciuffreda
  • Pracownia scenografii i kostiumu ― Chorwacki Teatr Narodowy w Zagrzebiu
  • Produkcja ― Emilia Romagna Teatro Fondazione, Chorwacki Teatr Narodowy w Zagrzebiu
  • Koprodukcja ― Théâtre Vidy Lausanne, Maison de la culture d’Amiens – Centre de Création et de Production, Théâtre de Liège
  • Współpraca ― Cinémathèque suisse w Lozannie, Teatro Comunale di Bologna
  • Podziękowania ― Fabrice Aragno, Antoine Bataille, Francesca Catricalà, Teatro Nuovo di Mirandola
  • Premiera ― 12 stycznia 2016
  • Bogate melodie i dźwięki Enza Avitabilego decydują o charakterze spektaklu, przechodząc lekko od czystych linii melodycznych tradycji wysokiej ku „brudniejszym” dźwiękom muzyki ludowej o tematyce religijnej, od bezruchu wiekowych rytuałów do konwulsji przebiegających pomiędzy krainami na wybrzeżu Morza Śródziemnego. 

    Enrico Fiore | blog „Controscena”

  • Dziś świat krwawi bardziej niż kiedykolwiek, a Pippo Delbono, zachowując wiarę w człowieka, wykracza daleko poza wszelkie dogmaty i prawa, przedstawia wizję Ewangelii, w którą wplata wolną miłość i radość. Włoski artysta nie obawia się cielesności i patosu, i tym nas do siebie przekonuje. Jego ultracharyzmatyczny teatr ma uzdrawiającą moc.

    Marie-Pierre Genecand | „Le Temps”

  • Ewangelia dedykowana przez Delbono „największemu rewolucjoniście we współczesnym świecie dającemu świadectwo współczucia i miłosierdzia – papieżowi Franciszkowi”.

    Michele Sciancalepore | „Avvenire”

  • Wszystko dociera do nas we fragmentach, lecz w tym kolażu oszalałych odprysków odnajdujemy poezję. Świadectwo Safi Zakriego, uchodźcy, który znajduje się na widowni, jest poruszającą opowieścią o ucieczce od zniewolenia, śmierci jego najlepszego przyjaciela na morzu, walce i przeżyciu. Ostatni będą pierwszymi. Czy rzeczywiście dla nich będzie królestwo niebieskie?

    Katia Ippaso | „La nuova ecologia”

  • Przez godzinę i czterdzieści minut jesteśmy świadkami świeckiej Ewangelii, w której panuje uniwersalna miłość i nie istnieją żadne podziały.

    Mario Di Calo | „Cultura e Spettacolo”

  • Pippo znów „interpretuje” siebie lub po prostu „jest” sobą – krzyczy i szepcze do mikrofonu, schodzi ze sceny i na nią wraca, zabierając zarówno widzów, jak i aktorów do jednego uniwersum, pozwalając nam wejść do swego zamkniętego świata, w jego rolę: znów jest synem, artystą, homoseksualistą, nosicielem wirusa HIV.

    Anna Bandettini | blog „Repubblica”

  • Włoski agitator przywołuje Pasoliniego, Świętego Augustyna, a także Led Zeppelin oraz popularną i religijną ikonografię, konfrontując nas z naszymi wspomnieniami i współczesnymi tragediami. Na pierwszy plan wysuwają się rozdzierające kontynent fale migrantów.

    Gérald Cordonier | „24Heure”

Informacje

Data i godzina

śr.
26 Październik
20:00
czw.
27 Październik
20:00

Miejsce

Czas trwania

100 min

Język

włoski

Napisy

polskie i angielskie

Informacje dodatkowe

Organizatorzy zapewniają dojazd bezpłatnym autobusem spod Opery Wrocławskiej o godz. 19:00.

Bilety

normalny — 50 PLN
ulgowy — 40 PLN

(miejsca nienumerowane)