Warsztaty

Culture is the Body

Prowadzący
Tadashi Suzuki, Kameron Steele

Ludzkie ciało ma pewne podstawowe potrzeby, które muszą zostać spełnione, by przeżyć. Niemowlę może przeżyć bez świadomości ciała, ale jest całkowicie uzależnione od innych osób. Jego serce bije automatycznie, ktoś jednak musi dostarczać mu pokarm. Aby uzyskać niezależność, niemowlę musi posiąść umiejętność świadomej kontroli kluczowych funkcji fizycznych, wymaganych do spełnienia jego codziennych potrzeb, z których najważniejsze to: 1) wytwarzanie energii, 2) kalibracja oddechu, 3) kontrola środka ciężkości. Ponieważ żadnego z tych zjawisk – energii, tlenu i środka ciężkości – nie można dostrzec gołym okiem, nie poświęcamy im na co dzień wiele uwagi. Jednak jak tylko któreś z nich zaczyna szwankować, pojawiają się problemy zdrowotne i trudności związane z uczestnictwem w życiu społecznym. Wynika to po części z tego, że funkcje te są od siebie wzajemnie zależne. Im więcej ciało wytwarza energii, tym więcej potrzebuje tlenu, co prowadzi do przyspieszenia oddechu, a z kolei szybszy oddech sprawia, że trudniej utrzymać równowagę ciała i ośrodek ciężkości. Trening ma więc na celu nie tylko zwiększenie możliwości wszystkich trzech funkcji z osobna, ale także pogłębienie i wzmocnienie ich wzajemnych relacji. Im lepiej potrafimy płynnie zintensyfikować proces wytwarzania energii, przyjmując tlen i utrzymując równowagę przy wykorzystaniu naszego środka ciężkości, tym większym zakresem ruchu dysponujemy, co z kolei zwiększa stabilność życia i zdolność utrzymania się przy życiu. Tę samą zasadę można w gruncie rzeczy zastosować do gry aktorskiej na scenie. Poprzez zdyscyplinowane, zintegrowane rozwijanie wymienionych parametrów ciało staje się silniejsze i zwinniejsze, zwiększa się zakres i możliwości głosu oraz wzrasta świadomość „innego”. Praca ta rozwija umiejętności ekspresji potrzebne do przekazania punktu widzenia aktora. A zatem fundamentalne wymogi sztuki aktorskiej można spełnić, poddając się treningowi, który pogłębia świadomość trzech niezwykle istotnych, współzależnych, „niewidocznych” zjawisk.
Tadashi Suzuki: Aktorstwo wymaga nieustannej świadomości niewidocznego ciała

Warsztaty metody Tadashiego Suzukiego przeznaczone są dla doświadczonych twórców teatralnych, m.in. aktorów i reżyserów.

Zapisy

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 30 września 2016 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Olimpiada Teatralna” z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Informacje

Data i godzina

sob.
15 Październik
10:00
ndz.
16 Październik
10:00

Czas trwania

150 min

Język

japoński

Tłumaczenie

angielski

Koszt

300 PLN

Informacje dodatkowe

Zajęcia będą wymagające fizycznie. Uczestnicy powinni być ubrani w podkoszulki i krótkie spodenki (sięgające nad kolana) oraz nieślizgające się skarpetki (np. japońskie białe tabi).

Biogram